Corona-vaccination: Utrygge kræftpatienter venter i uvished

Ny undersøgelse blandt kræftpatienter i behandling viser både forvirring og utryghed ved corona-vaccinationsprogrammet. Lidt over halvdelen oplever kommunikationen fra myndighederne som uklar eller ligefrem uforståelig – og næsten lige så mange ved ikke, om de er blevet henvist til vaccine, eller hvilken vaccine-gruppe, de tilhører. Giv nu patienterne klar besked, lyder det fra administrerende direktør i Kræftens Bekæmpelse, Jesper Fisker.

”Er terminal og er ikke blevet informeret”

”Kan ikke få noget at vide. Bliver sendt rundt mellem læge og hospital, og ingen kan give klar besked”

”Bekymret for om jeg er blevet glemt. Jeg er i kemo og uhelbredelig syg”

Disse barske beskrivelser er bare et lille udpluk fra en rundspørge, som Kræftens Bekæmpelse netop har gennemført blandt 202 kræftpatienter i behandling. Nogle af dem kan lige nu være blandt de mest udsatte, hvis de bliver smittet med corona.

Men mange af kræftpatienterne oplever, at de enten ingen information får om, hvornår de skal vaccineres – eller også er den kommunikation, de får fra myndighederne omkring den vigtige vaccine uklar.

– Det bekræfter desværre bare det indtryk, vores rådgivere kan fortælle om. Usikkerheden om vaccinen fylder hos kræftpatienterne og deres familier. Myndighedernes optimistiske kommunikationsstil er uforståelig for mange, og det lægger et ekstra pres på sårbare patientgrupper, der har brug for klare svar om, hvor de står – især nu, hvor samfundet igen bliver mere åbent, siger Jesper Fisker.

Ved ’ingenting’

Knap halvdelen (44 procent) af undersøgelsens kræftpatienter, der endnu ikke har fået corona-vaccinen, fortæller, at de ikke kan få at vide, hvilken vaccinationsgruppe, de tilhører. De kan heller ikke finde ud af, om de allerede er henvist til vaccination af deres læge, eller hvornår de vil blive det. De ved ’ingenting’ – som flere af dem svarer – og hver fjerde angiver, at de føler sig decideret utrygge ved hele sundhedsmyndighedernes udrulning af vaccineplanen.

– Alle kan se, at det her ikke fungerer. Alt for mange af patienterne er forvirrede og utrygge. Det er simpelthen ikke godt nok. Sundhedsvæsenet må sørge for en klar og forståelig kommunikation, der giver patienterne vished om, hvilken gruppe de tilhører, og om man er blevet henvist til vaccination af hospitalets læge eller sin praktiserende læge – eller senere vil blive det. Jeg tror, at langt de fleste kræftpatienter fortsat vil have forståelse for, at det tager tid, at få vaccineret hele gruppen af særligt sårbare, ogvi vil gerne hjælpe patienterne med at være tålmodige, men det kræver, at de og vi kan få klar besked, siger Jesper Fisker.

Kræftens Bekæmpelse har via telefonrådgivningen Kræftlinjen og i landets lokale kræftrådgivninger haft kontakt med tusindvis af kræftpatienter og pårørende under corona-pandemien, og den seneste tid, har mange har netop henvendt sig med forvirring om vaccine. Løbende opdateres www.cancer.dk med myndighedernes information om kræft og corona, men det er ikke en helt nem opgave at rådgive patienterne i denne tid.

De seneste dage er der – ud over spørgsmål om vaccinationsgrupper og henvisninger – opstået forvirring om, hvordan og hvornår patienterne adviseres i hhv. E-boks, Min Læge App og på Sundhed.dk. Kræftens Bekæmpelse har rettet henvendelse til Sundhedsstyrelsen for at kunne besvare kræftpatienternes spørgsmål om dette, men kan ikke få den fornødne afklaring.

– Nu skal der skabes klarhed. Patientens behandlende læge på hospitalet bør kunne give sine kræftpatienter konkret besked om både vaccinationsgruppe og om de er henvist. Det samme bør den praktiserende læge kunne, selvom man pt. kun visiterer ganske få. Frem for alt er der brug for klare meldinger. Det er ikke acceptabelt, at patienterne bliver sendt fra læge til læge uden at kunne få svar. Og så skal man få helt styr på samspillet mellem de digitale løsninger, siger Jesper Fisker.

Kommentarer