Samfund

Ny kampagne vil have de unge til at feste corona-sikkert

Foto: Daniel Overbeck

Hvem deler du spyt med? Sådan lyder spørgsmålet i en ny corona-kampagne, som vil have unge til at tænke over, hvordan de kan feste mere ansvarligt.

De unge og deres festvaner har været debatteret mange gange i løbet af coronakrisen, og senest er nattelivet igen blevet begrænset med nye restriktioner i hele landet. Nu lanceres en ny corona-kampagne, der vil have de unge til at tænke sig om, hvis de alligevel mødes. Kampagnen beder samtidig målgruppen om at komme med deres egne bud på, hvordan man kan feste på en mere corona-sikker måde.

Kampagnens budskab til de unge er soleklart: I udsætter jer selv for corona og en lang række andre bakterier og vira, når I er tætte og deler spyt. Kampagnen tager udgangspunkt i et festunivers med tidligere deltagere fra tv-showet Paradise Hotel og stiller skarpt på risikoen ved bl.a. at dele en ølbong, drikke af den samme flaske, råbe eller synge uden at holde afstand – alt sammen eksempler på, hvordan spyt og sygdomme kan blive delt fra person til person.

“At sutte på det samme øger risikoen for at blive smittet med COVID-19, og man skal generelt lade være med at dele mundvand. Hvis du deler mundvand med nogen, og de har corona, så kan du blive smittet via deres spyt. Risikoen for at blive smittet er meget større, når du deler spyt med nogen, end hvis du bare taler med dem,” siger public health virolog, Thea Kølsen Fischer.

Hun understreger, at corona selvfølgelig ikke kun smitter ved at sutte på noget, som andre har haft i munden, men også gennem dråber i luften. Derfor skal man generelt huske at holde afstand.

Rygmarvsreaktion frem for fornuft

Kampagnens budskab bliver blandt andet rullet ud i en video, hvor man ser en gruppe reality deltagere give den gas til en fest. Men festen er et eksperiment, og forinden er en ølbong blevet smurt i en gel, der kun kan ses i UV-lys. De intetanende gæster drikker lystigt af ølbongen, ligesom de danser, råber, kysser og spiller beer pong. Da lyset bliver slukket, er gelen spredt rundt i hele lokalet og ud over deltagernes hænder og ansigter.

Pointen er, at du aldrig ved, hvad andre har rørt ved, indtaget eller er smittet med, men når du fester og er tæt på andre, så kan det blive overført til dig. Og det gælder uanset, om det er corona eller bakterier, der ikke er blevet vasket ordentligt af efter et toiletbesøg.

“Mange unge har forstået, at de skal spritte af, holde afstand og undgå store sammenkomster, men de har også et naturligt behov for at være sociale. Og når de fester, så gør de nogle ting, hvor de udsætter sig selv og andre for fare,” siger Anne Brandt, direktør i Lungeforeningen, og fortsætter:

“Vi fokuserer i kampagnen på nogle ting, der er klamme og ulækre for at give en rygmarvsreaktion, som forhåbentlig kan føre til en langvarig adfærdsændring. Corona kan hurtigt sprede sig, når unge er sammen. Hvis vi kan få dem til at være sammen uden at dele spyt, så er det et vigtig skridt til at bremse smitten af corona og højne hygiejnen og sundheden generelt.”

Bag kampagnen står Lungeforeningen og kommunikationshuset Sincera. Lungeforeningens medlemmer er i risikogruppen, og Lungeforeningen har derfor en naturlig interesse i, at corona bliver inddæmmet så meget som muligt.

Kampagnen har gjort meget ud af at inddrage målgruppen i udviklingen af kampagnen, og der er netop lanceret en konkurrence, hvor man blandt andet kan vinde en (coronavenlig) koncert med rapperen Tessa, hvis man kan komme med det bedste forslag til, hvordan man kan være sammen på en coronasikker måde. Konkurrencen kører på Instagram: @hvemdelerduspytmed.

Fakta om kampagnen: Hvem deler du spyt med?

  • Kampagnen kører lige nu på de sociale medier på Instagramprofilen @hvemdelerduspytmed, #hvemdelerduspytmed. I de kommende uger vil man også kunne se den i gadebilledet på busser og plakater.
  • Kampagnen er finansieret af Innovationsfonden, Tuborgfondets Akutpulje og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.
  • Out of Home Media har sponsoreret reklameplads i gadebilledet og på busser.
  • Bag kampagnen står Lungeforeningen og kommunikationshuset Sincera.
  • Lungeforeningen arbejder for mere viden, bedre behandling og bedre forebyggelse af lungesygdomme hos børn, unge og voksne. Foreningen blev stiftet i 1901 for at bekæmpe tuberkulose, der hærgede i Danmark. Det lykkedes ved at engagere danskerne til at ændre adfærd f.eks. ved hjælp af ‘Spyt ikke på fortovet’-skilte.
  • Sincera har stor erfaring med social innovation og arbejder typisk sammen med NGO’er og foreninger om at fremme svære samfundsmæssige agendaer.
  • En ekspertgruppe har været tilknyttet projektet og har bidraget med viden og sparring. Gruppen har bl.a. bestået af:
    • Ida Donkin, læge og PhD
    • Charlotta Pisinger, professor i tobaksforebyggelse
    • Morten Sodemann, professor i global sundhed, Syddansk Universitet og overlæge på Indvandrermedicinsk Klinik, Odense Universitetshospital
    • Lizette Kristiansen Taguchi, Senior Social Innovatør i ROCKWOOL Fondens Interventionsenhed
    • Pelle Guldborg, adfærdsforsker
    • Torben Mogensen, bestyrelsesformand i Lungeforeningen

Kommentarer