Erhverv

Sådan skriver du dig ind i hjertet på Google

Vil du gerne opnå mere synlighed i Googles søgeresultater? Læs med her. Artiklen er sponseret.

Har du et website, som du gerne vil skaffe mere synlighed i Googles søgeresultater? Læs videre her, og bliv klogere på hvordan du skriver gode SEO-tekster, der rammer lige ind i hjertekulen på søgemaskinen over dem alle og får Google til at elske dit website.

Hvad er SEO-tekster?

SEO-tekster er skrevne tekster, som er skabt med henblik på søgemaskineoptimering – eller SEO, som det hedder i daglig tale (jf. den engelske betegnelse search engine optimization).

Med andre ord adskiller SEO-tekstforfatning sig fra andre typer af tekstforfatning ved at være skrevet på søgemaskinernes – og især Googles – præmisser.

I praksis betyder det, at dine tekster skal indeholde de søgeord, som matcher intentionerne hos de potentielle besøgende, du gerne vil tiltrække til dit website.

Du skal skrive til søgemaskinerne …

Når du skal skrive tekster på Googles præmisser, skal du altid have dine vigtigste søgeord i baghovedet. De har nemlig en afgørende funktion i forhold til Googles muligheder for at afkode, om dit indhold har relevans for de søgninger, som du gerne vil forbindes med.

Tidligere var det en udbredt praksis at benytte sig af såkaldt ”keyword stuffing”. Det var i bund og grund et spørgsmål om at skrive søgeord og -fraser ind i sine tekster så mange gange som overhovedet muligt – og i en lang periode gav det pote, fordi Google nemt kunne afkode indholdet af en tekst.

Der er stadig mange, der forfalder til at overforbruge relevante søgeord i deres indhold, men det er ikke længere noget, der øger synligheden i Googles søgeresultater – tværtimod. I dag er Googles algoritme således indrettet, at den slags indhold bliver straffet med lavere placeringer i søgeresultaterne, eftersom det sænker kvaliteten af teksterne – både hvad angår læseoplevelse og indhold.

… men du skal også skrive til mennesker

Det bringer os videre til den anden vigtige pointe, som er afgørende for om Google kommer til at elske dine tekster: Du skal nemlig først og fremmest huske på, at du skriver til mennesker – ikke til maskiner.

Som nævnt ovenfor er det vigtigt at vide, hvordan Google vurderer relevansen af det indhold du skriver, og derudover er det absolut afgørende at bruge de rette søgeord og -vendinger i det rette omfang.

Men i takt med at Googles algoritme bliver mere og mere sofistikeret, bliver det også vigtigere og vigtigere at lave kvalitetsindhold, som skaber værdi for slutbrugeren. Det betyder, at dine tekster skal være indholdsmæssigt relevante og læsevenlige, før du kan forvente at Google tildeler dit indhold topplaceringer i søgeresultaterne.

Vil du vide mere?

Hvis du vil vide mere om at skrive SEO-tekster, der skaffer dig synlighed i Googles søgeresultater, er internettet fuldt af tips og vejledninger om emnet. Du kan lære meget ved at gå på opdagelse i alle vejledningerne og læse dig frem til tips og tricks, som du selv kan prøve af i praksis.

Det er dog vigtigt at vide, at gode SEO-tekster ikke er det eneste, der afgør om dit website opnår synlighed i søgeresultaterne. Google lægger nemlig også vægt på en hel masse andre faktorer, som kan være af lige så stor betydning for den værdi, indholdet bliver tildelt.

Alt i alt kan det være en ret kompleks opgave at arbejde med SEO for et website, og derfor findes der også SEO-specialister og -bureauer, som har specialiseret sig i arbejdet med at gøre websites mere synlige på Google. Når du henvender til de bedste i branchen, får du den allerbedste og mest opdaterede viden om hvordan man skriver sig ind i hjertet på Google – og hjælp til at gøre det i praksis.

Kommentarer